Tréninková koncepce Starší přípravky
Úvod
Jsme maloměstský fotbalový klub, který se i přes velkou konkurenci v podobě mnoha různorodých nejen sportovních aktivit v Černošicích a okolí může pyšnit početnou a neustále expandující členskou základnou, tvořící především mládež do 15 let. A právě mládež, jakožto budoucnost nejen českého fotbalu, ale vůbec nás všech, je pro nás nejdůležitější, proto s ní pracujeme a na její výchovu klademe zvlášť důraz. Snažíme se vyvarovat nahodilosti, a naopak nastavit určitou systematičnost pro maximální efekt naší práce s dětmi, čehož chceme docílit formou koncepční práce a klubové filozofie ve výchově mládeže, kterou bychom vám teď v následujících řádcích rádi představili. Pokud se třeba teprve rozmýšlíte, zda dát vaše dítko na fotbal do Černošic, možná vám tímto vaše rozhodování usnadníme. Nejsme profesionálové ani nikdo z nás nikdy nehrál Ligu mistrů, ale fotbal děláme naším žlutomodrým srdcem, s vášní a chutí zlepšovat nejen naše malé či větší svěřence, ale i nás samotné…
Rozdělení na kategorie
Jelikož hrajeme oficiální soutěže organizované FAČR, děti máme rozdělené dle věku do příslušných kategorií. Pokud ale vidíme, že někdo svou kategorii očividně přerůstá ať už fyzicky, či výkonnostně, individuálně umožňujeme rozdílovým jedincům posun ke starším, aby se v optimální konkurenci neustále zlepšovali.- Minipřípravka (U7) - ročníky 2018 a mladší
- Mladší přípravka (U9) - ročníky 2016 a 2017
- Starší přípravka (U11) - ročníky 2014 a 2015
- Mladší žáci (U13) - ročníky 2012 a 2013
Ø Technický rozvoj hráče
· hráč při vedení míče začíná sám rozlišovat, kdy je lepší dát si dlouhý a kdy krátký dotek, aby se s ním pohyboval co nejrychleji, a zároveň o něj snadno nepřišel
· vědomé ovládání míče všemi částmi nohy – nárt, placírka, podrážka
· zvládnuté nejzákladnější kličky do volného prostoru, na které navazuje učení a rozvoj složitějších kliček a fint s míčem (přešlapovačka, zidanovka, L-drag…)
· učení a rozvoj klamavých pohybů tělem s míčem i bez něj
· zlepšená orientace v prostoru => lepší nabízení se pro přihrávku i samotné vyhodnocení, zda je za dané situace výhodnější přihrát dopředu, dozadu či to spíše zkusit „vzít na sebe“
· rozhodování hráčů je primárně samostatné – postupně také zrychluje a stále častěji bývá i správné
· kvalitní cílená přihrávka „placírkou“ po zemi primárně „do nohy“, ale stále častěji už i „do běhu“
· zvyšován důraz na obounohost, aby se hráč nebál zapojit i svou slabší nohu
· učení a rozvoj hlavičkování – nebát se míče a hlavičkovat cíleně
· aktivní snaha hráče po ztrátě získat míč zpět a něco s ním konstruktivně udělat, ne jen odkopnout tzv. „na jistotu“ či dokonce do autu
· začátek práce s rolí bránícího hráče bez míče v souboji 1 na 1 – vystát protihráče místo přirozeného, ale neefektivního vyrážení na míč
· automatické zpracování přízemního míče „placírkou“, ideálně do pohybu a s myšlenkou, co s ním udělat dál
· učení a rozvoj zpracování míče ze vzduchu
· zvládnutá důrazná základní hra tělem – souboje rameno na rameno, které se hráč za každou cenu snaží ustát
Ø Pohybový rozvoj hráče
· šeobecný pohybový rozvoj – neustálá stimulace všeobecných pohybových schopností a dovedností, na které navazuje specializovaný fotbalový trénink
· koordinace celého těla patrná při změnách směru, přeskakování, podlézání, lezení a základních gymnastických dovednostech (např. kotoul plavmo)
· stimulace rychlostních schopností součástí každého tréninku a zvyšován důraz na rozvoj síly celého těla zábavnou (judo, přetahování…) i nezábavnou (plank, dřepy…) formou, jakožto kompenzační aktivity pro předejití svalovým dysbalancím z čistě fotbalové zátěže
· začátek protahování po trénincích a zápasech (před zatím vzhledem k malému množství svalové hmoty v dětském těle není třeba)
Ø Taktická vyspělost týmu
· všichni se aktivně nabízejí, chtějí dostat přihrávku a hrát s míčem => nebojí se hrát
· po přihrávce jdou hráči opět do pohybu – princip „přihraj a běž“
· kdokoliv je u míče, vždy s ním chce udělat něco konstruktivního, ne ho pouze odkopnout, aby se zbavil zodpovědnosti
· stále méně častý „chumel“ – hráči dle pokynů trenéra i více sami roztahují hru a využívají velikosti hřiště jak k náběhu, tak i samotné kombinaci
· vyšší úroveň komunikace mezi hráči při hře – zavolat si o přihrávku, rozebrat si hráče, „Mám!“ atd.
· sofistikovanější organizace hry – někdo brání hráče, někdo jde po míči, někdo vykrývá prostor
· zlepšená obranná poziční hra = hráč, který je míči nejblíže, se ho snaží získat, ostatní obsazují volné protihráče, přičemž se sami verbálně dirigují
· každý hráč chápe svůj post, rozumí prostoru, kde se má primárně pohybovat a má povědomí o tom, jaké povinnosti i možnosti z dané pozice plynou
· rozvoj schopnosti všech hráčů zahrát na všech postech (hráči se na postech střídají, aby si všechny vyzkoušeli) – útok, obrana, pokud hráč chce, i v bráně
· pochopení významu a občasný samostatný pokus o realizaci výměny postů
· brankář se aktivně zapojuje do hry, jako by to byl normální hráč, a nebojí se, že by mohl míč ztratit a dostat gól – hráči ho sami zapojují skrze „malou domu“
· brankář rozehrávkou od brány či hráč autovým vhazováním rozehrává cíleně na spoluhráče, který si naběhl a uvolnil se
· rozehrávání rohů klidně „nakrátko“, ale hlavně rychle, překvapivě a cíleně na rozehrávajícím samostatně zvoleného spoluhráče, místo náhodného nákopu před bránu
Ø Osobnostní rozvoj dítěte
· rozvoj zdravého sebevědomí – balanc mezi odvahou a namyšleností
· chuť vyhrávat a být ve všem nejlepší – pokud se to nedaří, nevzdávat se a sám od sebe pokračovat ve snaze či ji ještě zvýšit
· umět přijmout prohru či vypořádat se s nevýhodou proti sobě
· stimulace hráčova přemýšlení o hře – otevřené otázky od trenéra
· sociální rozvoj v kolektivu – výchova k přátelství, spolupráci a vzájemnému respektu
· všeobecná samostatnost a zodpovědnost za svá rozhodnutí a činy
· slušné chování samozřejmostí – pozdravit, poprosit, poděkovat…
· schopnost dát ránu i ji přijmout, což vyplývá ze hry (fotbal je kontaktní sport), ale vždy v rámci pravidel fair-play
· uvědomování vlastních chyb, snaha je napravit a udělat maximum, aby se již neopakovaly, případně za ně umět přijmout trest – naopak chyby druhých nekomentovat
· vztah k pravidelnému sportovnímu tréninku pod vedením respektovaného trenéra
· každý se podílí na přípravě tréninkových pomůcek před tréninkem a jejich úklidu po něm
Ø Forma tréninku
Trénink dětí ve starší přípravce je již zaměřen primárně na fotbal a rozvoj všech atributů, ze kterých se skládá. Tréninková jednotka trvá na rozdíl od mladších kategorií 90 minut, ve kterých je přibližně stejně prostoru věnováno hře a herním cvičením, ale vzhledem k více času se více začínáme věnovat potřebným drilovým, pro děti méně zábavným cvičením, která často ladí technické nedokonalosti či učí nové a složitější fotbalové prvky potřebné do budoucna. Celkově však stále samozřejmě jde o to, aby fotbal děti bavil. Asi 50% tréninku je zaměřených na fotbalové hry, často v poměru hráčů 2:2, 2:1 atd. Nějakých 25% se věnuje rozvoji práce s míčem, jakožto nejdůležitějšího fotbalového atributu. Dalších 20% se týká silově-rychlostně-obratnostních cvičení, především rozvoji rychlosti, která lze naplno rozvíjet je do cca 20 let, a síle, které je jednou za čas věnován většina 1 celého tréninku formou „juda“ a úpolových aktivit. V tomto věku je jak pro návyk, tak pro zdravý vývoj tělesné schránky potřeba začít se věnovat i strečinku a kompenzačním aktivitám – cca 5%. V 10 letech také děti podstupují první klubem organizovanou zdravotní prohlídku u fyzioterapeuta kvůli co nejdřívějšímu případnému odhalení (zatím) skrytých růstových a obecně zdravotních problémů. Oficiální soutěže starších přípravek jsou organizovány formou pravidelných víkendových zápasů během jara a podzimu, které se hrají po dobu 4x15 minut na malém hřišti (cca čtvrtina velkého fotbalového hřiště). Hraje se v počtu 5 hráčů a brankáře s neomezeným střídáním.
Hledáte pro syna či dceru sportovní aktivitu, ať už jako doplněk k hokeji nebo jiným koníčkům? Fotbal je pro ně to pravé! Je jedním z...
Projekt ZÁVLAHA je v plném proudu a brzy bude automatické kropení plně funkční. Musí se ale ještě hodně věcí dodělat. Z tohoto důvodu...
Kněževes - SK Černošice
1:0 (0:0)
Lety - SK Černošice
SK Černošice - Dobřichovice B
4:3 (3:1)
SK Černošice - Rudná
SK Černošice - Kosoř
9:7 ()
SK Černošice - Dobřichovice B
3:3 ()